The Last Airbender recenzija (4242 pregleda)

REDATELJ: M. Night Shyamalan
SCENARIJ: M. Night Shyamalan
ULOGE: Noah Ringer, Dev Patel, Nicola Peltz, Jackson Rathbone
TRAJANJE: 103 min

The Last Airbender je live action filmska adaptacija koja se temelji na animiranoj TV seriji Avatar: The Last Airbender. Serija je prikazivana u tri sezone na Nicklodeonu od 2005. do 2008. godine. U filmskoj adaptaciji izbačen je naziv Avatar radi James Cameronovog Avatara koji je izašao godinu ranije kako bi se izbjegla zabuna. Redatelj i scenarist djela je poznati indijac M. Night Shyamalan koji je pisao scenarije i režirao mnoga, danas, znana djela poput Šestog Čula, The Happening ili Signs. Kritike oko njegovog uspjeha su podijeljene no jedno je sigurno, u posljednje vrijeme popularnost mu pada.

Ovo je zapravo prva adaptacija koju je Shyamalan režirao. Airbender, na žalost, zasigurno neće podići Shyamalnov ugled. O čemu se radi? Naime, film je pretrpio vrlo negativne kritike, a i financijski se pokazao podosta neisplativ. Na žalost ono na što se najviše publika žali jest kako je adaptacija promašeni slučaj u odnosu na animiranu seriju, dok ju ja osobno nisam imao prilike pogledati. Stoga je ova recenzija zakinuta za jedan važan dio. Ono što sa sigurnošću mogu reći jest da su u produkciji filma učinjene velike greške i tiču se 3D tehnologije. Naime film je sniman u klasičnom 2D stilu, ali je u zadnji tren donešena i odluka da se film preradi i u 3D. O tome se čak oglasio i redatelj James Cameron koji se snažno protivi konverziji filma u 3D u posljednjim trenucima te smatra da se takav film onda treba snimati sa 3D kamerama, bez konverzije. Druga velika pogreška bila je to što je studio odlučio uštediti novac na štetu filma. Naime, kada su započeli sa konverzijom filma uvidjeli su kako to puno košta te su se odlučili skratiti film za punih pola sata kako bi što više uštedjeli jer je u izradu uloženo već 150 milijuna američkih dolara. To je rezultiralo zbrzanom radnjom u mnogim dijelovima i lošom povezanošću pojedinih scena, a zasigurno je utjecalo i na sličnosti sa originalnim djelom.

Sve to rezultiralo je vrlo lošim brojkama što se tiče zarade filma. Naime, ako se uključi i cijena marketinga, na film je utrošeno oko 280 milijuna američkih dolara dok je zaradio 310 milijuna. Naravno, od tih 310 milijuna samo određeni postotak se vraća nazad studiu što znači da se film nije pokazao isplativim. Studio je s druge strane očekivao brojke približne Harry Potter filmovima tj. da će se cijeli trošak budžeta, marketinga i produkcije vratiti unutar 48 sati. Zbog tog razloga nastavak filma još uvijek nije odobren iako je prošlo preko pola godine od izlaska filma. Naravno, cijeli koncept je zamišljen kao trilogija, glumci su potpisali uloge za tri filma, ali sada je na studiu i producentima da odluče koliko su spremni upustiti se u novi financijski rizik. Naravno, prije svega, uvijet je da se poprave stvari koje su prvi dio učinile tako financijski neisplativim.

Što reći o samom filmu? Radnja prati avanture Aanga, mladog nasljednika duge linije Avatara koji mora ostaviti svoje djetijnstvo iza sebe i zaustaviti naciju vatrenih ratnika u pokoravanju naroda ostalih elemenata (vode, zemlje i zraka). Priča je vrlo simpatična i interesantna, čak i u filmu, dok je u originalnom djelu zasigurno još više privlačna i duboka. U sebi sadrži mnoge elemente azijske kulture i kineskih borilačkih vještina. Vizualni efekti su vrlo impresivni, iako je 3D prikazivanje opet na udaru kritike, te je većina izjavila kako je 3D veliki promašaj i da se u cijelom filmu vide jedva natruhe te tehnologije. No u 2D verziji efekti izgledaju doista lijepo i privlačno, a pozitivna strana su i krajolici koji su odlično odrađeni u odnosu na nacije koje tamo žive (elementi vode, vatre, zraka i zemlje). Akcijske scene su solidno odrađene i izgledaju lijepo iako nisu epski zadivljujuće. Glumci su svoj posao odradili zadovoljavajuće, ali isto tako bez nekakvih posebnosti. Ni jedna uloga nije mi se pokazala dovoljno impresivnom da bih je posebno istaknuo. No film sadrži pretežno vrlo mlade glumce pa to nije ni čudno pošto su pred njima još godine i godine glume te vježbanja i učenja. Sam redatelj posebno je odabrao Nicolau Peltz za ulogu Katare i, kako je izjavio, ona je bila njegov jedini izbor. S druge strane mladi Noah Ringer dobio je ulogu zahvaljujući svom znanju Taekwondoa za koji posjeduje crni pojas te videa na kojem demonstrira borilačke vještine odjeven kao Aang. Režiju filma je teško ocijeniti kada je poznata činjenica da je od filma otrgnuto 30 minuta što je užasno puno. Sam redatelj hrabro se upustio u pojedine preinake u odnosu na original i, kako to obično biva, to se pokazalo vrlo lošim kod gledatelja i odmah se našlo na udaru kritike. S druge strane pojedine scene doista su impresivne i dobro odrađene. Film bi vjerojatno bio puno bolji da studio nije odlučio štedjeti te da su više odluka prepustili samom redatelju.

Film je vjerojatno imao puno više potencijala da postane ozbiljno fantasy djelo no sa ovakvim odlukama ispao je samo preskupa prosječna zabava. Dakle, želim naglasiti da je film vrlo zabavan, vizualno impresivan i dinamičan te da ga se, po mom osobnom mišljenju, svakako isplati pogledati, ali da je žalosno ako je originalno djelo imalo toliko više potencijala koliko oni koji su ga pogledali tvrde da to nisu iskoristili tj. da su od toga napravili film za pogledati i zaboraviti. Stoga ako ste željni zabave i niste pogledali seriju poput mene definitivno mogu preporučiti ovo djelo. Ako ništa drugo nagnat će vas da pogledate original, kao što se ja uskoro spremam. S druge strane ako očekujete neko fantasy remek djelo poput Gospodara Prstenova onda The Last Airbender definitivno nije za vas.