Alice in Wonderland recenzija (2883 pregleda)

REDATELJ: Tim Burton
SCENARIJ: Linda Woolverton
ULOGE: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter
TRAJANJE: 108 min

Priča matematičara Charlesa Lutwidgea Dodgsona, poznatijeg pod pseudonimom Lewis Caroll, poznata je gotovo cijelom svijetu. Uz lude avanture Alise u Zemlji Čudesa te nastavka Alisa s one strane ogledala stasale su mnoge generacije, a diljem svijeta postoje grupe i udruženja koje se bave proučavanjem i interpretacijom tih djela. Alisa je doživjela mnoge adaptacije, a najnovije se prihvatio redateljski genije Tim Burton. Ovo je sedmi film na kojemu su Burton i Johnny Depp udružili snage. Kako je sam redatelj izjavio, unatoč tržištu koje je preplavljeno adaptacijom ove knjige, on osobno s pričom nikada nije osjetio neku emocionalnu povezanost te mu se uvijek činilo kako se radi samo o nizu događaja lutajuće djevojčice koja putuje od jednog do drugog ludog lika. Činjenica jest da su originalne knjige dio nekad popularnog fantasy žanra u kojemu glavni lik ne radi ništa do li kretanja od jednog do drugog ludog susreta. Burton je izjavio kako mu je cilj bio stvoriti okvir i radnju te emocionalni temelj, stvari koje nije uspio vidjeti u ranijim adaptacijama. Želio je da se Alisa čini kao prava priča, a ne kao slijed događaja.

S tim ciljem, Burtonovova verzija nije adaptacija ni jednog djela već više nastavak priče nakon prva dva posjeta Alise Zemlji Čudesa. Djevojka je sada starija, punoljetna, ali i dalje sa vrlo velikom dozom unikatnosti i ludosti. Djevojka se nađe u velikoj dilemi nakon što njenu ruku zatraži Hamish Ascot, sin lorda kojeg ona osobno smatra odbojnim i neinteresantnim no obitelj i okolina vrše pritisak da pristane na udaju. Slijedeći Bijelog zeca Alisa se ponovno nađe u Zemlji čudesa koju je od djetinjstva zaboravila, te uvjerena kako sanja ponovo upoznaje ovaj luckasti svijet koji se našao u potpunom rasulu nakon što je njime zavladala Crvena Kraljica.

Burtonova adaptacija vizualno je vrlo impresivno djelo. To je potvrđeno i sa 2 Oscara, jedan za art direction, a drugi za kostimografiju. Budžet koji je danas često maksimalna svota koja se ulaže u film, 200 milijuna američkih dolara, omogućio je CGI te motion picture tehnologiju u kombinaciji sa pravom glumom koji su Wonderland iliti Zemlju Čudesta predstavili u punom sjaju; sve je puno čudnih i neobičnih stvari koje se čine vrlo stvarnima. S druge strane, kao cjelokupno djelo ova adaptacija na mene osobno je ostavila mlaki dojam. Prvi nedostatak koji sam osjetio u filmu je slaba gluma tj. slab izražaj likova, pa čak i Šašavog Klobučara, jedne od glavnih uloga koju je utjelovio vrsni glumac i stalni Burtonov suradnik, Johnny Depp. Uloga mlade Mie Wasikowske bila je po mom potpuni promašaj jer je Alisu prikazala na vrlo uštogljen i umjetan način, ništa nalik liku kojeg je redatelj zamislio. Od glumaca ovdje jedino odskače Helena Bonham Carter koja je glumila Crvenu Kraljicu te koja je taj posao odradila fantastično. Da su svi likovi utjelovljeni sa takvom strašću i pedantnošću ovaj film dobio bi potpuno drugu dimenziju i dodatnu snagu.

Zatim je tu i režija. Tehnički solidno odrađena no nekako se vidi da Burtonu ovaj posao nije prirastao srcu tj. da se nije uz film emocionalno vezao. Osobno sam obožavatelj njegovih filmova i u svim ranijim djelima vidi se da su ona njegov umjetnički izričaj nekog osobnog shvaćanja svijeta, da daje dio sebe u tim filmovima te su baš zato toliko dobri. Ovdje se čini kao da je samo obavio posao, bez neke ljubavi i predanosti samom djelu. Iako je uspio Alisu u Zemlji Čudesa predstaviti na nov način i dodati joj elemente epike, cijeli film čini se nekako hladnim i krutim.

Kao što sam ranije spomenuo, djelo je vizualno vrlo impresivno te doista na odličan način prikazuje Zemlju Čudesa. S druge strane od Burtonovih filmova se ipak očekuje više pa će se mnogi obožavatelji njegovih djela naći razočarani. Uz to od pojedinih glumaca se moglo više izvući, a sve to rezultiralo je tek osrednjim filmom koji na momente može biti čak i dosadan.