Watchmen recenzija (6672 pregleda)

Redatelj: Zack Snyder
Scenarij: David Hayter, Alex Tse
Uloge: Malin Akerman, Billy Crudup, Matthew Goode, Jackie Earle Haley, Jeffrey Dean Morgan, Patrick Wilson, Stephen McHattie
Trajanje: 186 min

U filmove koji se bave superjunacima i obradom stripova, kako starijih tako i novijih, danas se puno ulaže. Strip ekranizacije prošle su brdovit put uspjeha i padova, ali uvijek su bile atraktivne kako filmašima, tako i publici. U današnje vrijeme većina ih stremi nekim novim standardima, a prati ih i visok budžet. Iznimka tome nije ni Watchmen čija je cifra oko 100 milijuna američkih dolara što je više od npr. jednog Sin City-ja, ali značajno manje od Dark Knighta. Watchmen je ekranizacija stripa koji je izlazio 1986. i 1987. godine te je pokupio gotovo u potpunosti pozitivne kritike. Stvorili su ga Alan Moore, Dave Gibbons te John Higgins.

Za mnoge Watchmen je bio nepoznanica prije ove filmske adaptacije. Strip koji je iznimno cijenjen i koji je postavio neke nove norme bio je relativno nepoznat širokim masama. Naravno, nije trebalo puno da filmski studiji nanjuše i ovdje novčani potencijal. Realizacije se prihvatio redatelj Zack Snyder, poznat po još jednoj uspješnoj adaptaciji grafičke novele koja je podigla mnogo prašine - 300. Na žalost, nisam imao prilike pročitati grafičku novelu pa mi s te strane nedostaje velik dio usporedbe i ocjene koliko je Snyder uspješno odradio posao. Mogu se jedino osvrnuti na film pa neka mi ljubitelji stripa oproste ukoliko pogriješim u čemu. Snyder je ovdje dobio mnogo teži posao nego sa 300. Kao prvo, Watchmen je puno kompliciranija i dublja novela, a uz to i duža. 300 se nije bavio nekim dubljim moralnim dvojbama, psihologijom, karakterizacijom likova itd. dok je to u Watchmenu zapravo sama bit.

Radnja Watchmena ukratko govori o alternativnoj povijesti smještenoj u osamdesete godine prošlog stoljeća. Bavi se pitanjem superheroja, ali ne u klasičnom smislu kao većina filmova/stripova. Pojava superheroja imala je velik učinak na Američku povijest poput asistencije i konačne pobjede u Vijetnamskom ratu ili ostanku predsjednika Nixona na vlasti. Uz to, amerikanci imaju veliku taktičku prednost nad rusima zbog superheroja Dr. Manhattana koji je u stanju manipulirati vremenom i materijom. Nakon što je jedan od superheroja ubijen, kostimirani odmetnik nastavlja istragu tamo gdje je policija stala. Sam dolazi do spoznaje kako netko eliminira superheroje jednog po jednog te upozorava svoje umirovljene prijatelje o opasnosti.

Film je vizualno impresivan, vrlo mračan no ujedno i lijep. Efekti su odmjereni i ne pretjerani, kako i priliči jednoj adaptaciji ozbiljne grafičke novele. Radnja je doista prebačena sa efekata na likove, koliko god oni lijepo izgledali. Priča nas stavlja u jednu novu dimenziju i daje nam drugačiji pogled na superheroje, onaj više ljudski. Pokazuje njihove mane, naznačuje njihovu smrtnost i pokazuje ih jednako nestabilnima i krhkima kao i ostatak ljudskog roda. Tek dva lika se podosta razlikuju od čovječanstva sa svojim sposobnostima, a to su Dr. Manhattan i Commedian. Na momente radnja je poprilično nasilna i nije primjerena djeci. Centralna priča je zapravo dosta jednostavna i nekima će vjerojatno kraj biti dosta proziran, ali neka vas to ne obeshrabruje pošto sam gledanjem stekao dojam kako je glavna radnja zapravo tek sekundarni dio filma. Primarna stvar je psiha i odnos super heroja, kako međusobni, tako i onaj prema ljudskom rodu. Većina glumačke postave je manje više slabo poznata no u filmu su se poprilično istaknuli. Osobno bih pohvalio ulogu Jackie Earlea Haleya kao Rorschacha koji je naprosto briljirao.

Watchmen je prošao dug put do svoje ekranizacije. Još od kraja osamdesetih izredali su se različiti redatelji, scenaristi, glumci i verzije filmova, ali svi pokušaji su propali. Interes za glavne uloge pokazale su i velike hollywoodske zvjerke poput Toma Cruisa ili Jude Lawa. Jedan od najnezadovoljnijih ovom adaptacijom je sam autor grafičke novele Alan Moore. Kako je sam izjavio da nikada mu nije bila namjera da se Watchmen pretvori u film. Odbio je ikakvo sudjelovanje u izradi te izričito negoduje oko filmskih adaptacija poput V for Vendette, Watchmena ili Constantinea.

Iako nije u potpunosti dosljedan noveli, osobno mi se film vrlo svidio. Jako mi je interesantan drugačiji pristup herojima, kao i način na koji su isprepleteni glavna radnja sa odličnom karakterizacijom likova. Velike pohvale zaslužio je i soundtrack koji je gotovo najhvaljeniji element filma. Watchmena bi po osobnom izboru svrstao u vrh strip ekranizacija, ali ipak ispod Vendette ili novih Batmana. Cjelokupno gledajući film je doista dobar. Ne sjajan, ali zbilja vrijedan gledanja.