American Gangster recenzija (6862 pregleda)

ULOGE: Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin
REDATELJ: Ridley Scott
SCENARIJ: Steven Zaillian
TRAJANJE: 157/176 min

Ridley Scott, Denzel Washington i Russell Crowe su predvodnici ove krimi drame nominire za 2 Oscara. Za one koji još možda nisu čuli o radnji; tema filma je temeljena na stvarnim likovima i događajima sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Frank Lucas, kojeg tumači Washington bio je diler heroina i šef organiziranog kriminala u Harlemu te poznat po tome što je izbacio posrednika iz svog poslovanja tj. što je drogu za svoje tržište nabavljao direktno od izvora iz Azije. Svoj posao "nasljedio" je od još jednog poznatog kriminalca, Bumpy Johnsona koji je bio suradnik Stephanie St. Clair. Iako se u filmu navodi kako je Lucas bio sa Johnsonom u trenutku njegove smrti te kako su bili vrlo bliski, različiti izvori su to negirali. Priča prati Lucasa i njegov snažan proboj u heroinske vode, način na koji se obračunao sa konkurencijom te njegov odnos sa mafijom. Lucas je postao poznat po tome da je na tržište donio kvalitetniju drogu za manje novca, što si je mogao i priuštiti zahvaljujući svojoj vezi na istoku.

Naravno, kao takav mnogima je postao trn u oku, bilo kriminalcima, bilo policiji. Film ima nekoliko dualnih motiva. To se odnosi na pogled prema samom liku Franka Lucasa gdje se ponekad čini vrlo simpatičnim i inteligentnim, čovjekom koji se brine za svoju zajednicu, ali zatim imamo kratki prikaz brutalnih scena harlemske sirotinje koja je ovisna o narkoticima iz čega doznajemo vrlo negativne posljedice Lucasovog posla. S druge strane tu je detektiv Richie Roberts kojeg tumači Russel Crowe, koji je jedan od rijetkih nepotkupljivih policajaca te na kojega se zbog te činjenice gleda vrlo negativno. Naravno, obojica imaju obiteljskih problema baš zbog posla s kojim se bave.

Duet Denzel-Crowe funkcionira savršeno i oboje su odradili vrlo solidan posao u interpretaciji svojih uloga. Crowe je čak zatražio originalne snimke Richie Robersovog govora, kako bi što vjernije odradio posao. Nekog direktnog sukoba između njih, na razini filma Heat nema, ali je očit indirektan utjecaj jedan na drugoga. Priča o uzdizanju i padu je vrlo dobra, ukomponirana sa elementima stvarnosti što ju čini još više uzbudljivom, te se film može svrstati u vrh gangsterskih filmskih ostvarenja. Redatelj je Ridley Scott, poznat po mnogim filmovima poput Gladiatora, Black Hawk Down, Blade Runner ili Alien.

Zanimljivo je da je film bio planiran još 2004. godine, ali sa Antonie Fugaom kao redateljem i Benicio Del Torom umjesto Russela Crowea no otkazan je zbog problema sa buđetom. R.S. je odradio odličan posao kroz polagani tempo filma i vrlo realno okruženje sedamdesetih godina iako, naravno, propusta ima. Isto tako, Ridley je odlično prikazao dobre i loše strane pojedinih likova i organizacija, prikazujuči svijet kakav jest - u sivom tonu, bez očite podjele na crno i bijelo. To i nije toliko iznenađujuće pošto se Scott savjetovao sa pravim Richie Robertsom i Frank Lucasom oko New York seta na filmu. Scenarist Steven Zaillian već je surađivao sa Scottom na filmu Hannibal, a iza sebe ima još nekoliko uspješnica poput Bandi New Yorka ili Schindlerove Liste.

American Gangster još nema kultni status poput Kuma ili Scarface, ali svojim načinom prikazivanja priče definitivno sadrži neke elemente koji ga uzdižu od prosjeka. DVD izdanje nudi dvije opcije prikazivanja - kino verziju te onu dužu, unrated verziju od 176 minuta.