Batman - The Dark Knight recenzija (7220 pregleda)

REDATELJ: Christopher Nolan
SCENARIJ: Christopher Nolan, Jonathan Nolan
GLAVNE ULOGE: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhal, Gary Oldman, Morgan Freeman
TRAJANJE: 152 min

Vitez Tame, film koji je poharao kina i srušio mnoge dotadašnje rekorde nedvojbeno dio svoje slave duguje tragičnoj smrti jednog od glavnih aktera u filmu, zvijezdi u usponu, Heathu Ledgeru. Kako to obično biva, od nikuda su navalile horde fanova i njegova uloga je prije izlaska filma podignuta na nivo štovanja. Dio "krivice" u tome ima i Christopher Nolan, redatelj koji je svojom prvom filmskom verzijom Batmana pokazao da ovaj heroj nije još dao sve što može dati. Pomalo drugačiji pristup cjelokupnom svijetu, tamniji i više realan od dosadašnjih imao je pozitivan utjecaj na gledatelje te je Tamni Vitez očekivan sa nestrpljenjem. To je rezultiralo velikom posjećenošću kino dvoranama gdje je TDK pokazao kako se i danas može zaraditi veliki novac i prizvati velik broj publike, unatoč piratizaciji filmova.

U zanimljivo posloženoj radnji i solidnom trajanju od preko 2 sata Vitez predstavlja Batmanovog arch-enemyja, gotovo svima poznatog Jokera čiji je lik utjelovio Heath Ledger. Lik Jokera stvoren je u proljeće 1940. godine od trojca koji sačinjavaju Bill Finger, Bob Kane te Jerry Robinson. Joker je kroz svoju povijest prošao kroz mnoge preobrazbe, od nasilnog sociopata koji ubija ljude i čini zločine iz vlastite zabave do šaljivog i gotovo bezopasnog varalice-lopova. Njegov identitet je nepoznat iako je bilo nekoliko različitih objašnjenja njegovog "porijekla". Mnogima je i danas u srcu ekranizacija ovog lika od strane Jacka Nicholsona te je postojalo dosta skepticizma oko toga kako će to učiniti Ledger. No Nolan je znao kako se ne valja mjeriti sa takvom legendom pa je novi lik Jokera odveo na totalno drugačiju razinu od Nicholsonovog. Joker u Vitezu Tame punim pravom je zaslužio razvikanost te je jedan od stupova filma. Mračan, interesantan, zabavan i poremećen doista tjera gledatelja na svakoj sceni da traži još. Ledger se uzdigao od manjih zabavnih ulogica do nivoa prave zvijezde. Naravno, tu mu je i pomogao ovaj dobro osmišljen lik sa bolesnim karakterom, no i sam je odradio maestralan posao.

Pristup Batmana se također promjenio u odnosu na prvi dio. U početku je Batman bio više prisutan u sjeni, koristio se "nevidljivošću" dok se u TDK često puta upušta u otvorene konflikte i nastupa na scenu sa "big bangom". To donekle i ima smisla pošto se u Batman Beginsu radi upravo o tome - početku Batmana, kada je još sve u povojima i on sam tek razvija svoj osvetnički alter ego. Ovdje se susreo sa jednim od svojih najvećih suparnika koji ga je natjerao da poduzme više agresivan i otvoren pristup. Sama radnja nastavlja se na prvi dio gdje u samom kraju na scenu stupa Joker. Kao što se da i naslutiti Joker širi svoje ludilo kroz grad, pokazujući da još uvijek postoje kriminalci koji ne bježe pred novom rukom zakona, Vitezom Tame. Sam vrlo uspješno barata ljudima, što sa mafijašima, što sa provoditeljima zakona i dovodi grad na rub krize. U filmu kroz kratko vrijeme imamo priliku upoznati još jednu poremećenu osobu, Harveya Denta, glavnog tužitelja koji se spletom okolnosti pretvori u zloglasnog Two-Facea. Iako je priča dobro osmišljena, osobni dojam mi je da su sa tim likom nekako previše ubrzali stvari pa se kroz dvadesetak minuta nakon što Harvey postane Two-Face moramo od njega oprostiti. Još jedna stvar koja malo narušava kontiunitet filma je i zamjena glavne glumice, gdje u ulozi Rachel Dawes više nije Katie Holmes već Maggie Gyllenhaal koja me nije impresionirala svojim glumačkim sposobnostima i na momente zna biti poprilično naporna.

Šminka, kostimografija, specijalni efekti i zvuk su odlični. Poprilično jednostavno lice Jokera na pravi način odaje njegovu kaotičnu prirodu. Gotham je vizualno dojmljivo napravljen, Batman dobija nekoliko novih "gadgeta", a napeta muzika i zvučni efekti zbilja dobro pridonose atmosferi. Iako se ovdje nedvojbeno radi o remek djelu i vjerojatno najboljem filmu godine, usporedbe sa Kumom i inima su mi apsurdne pošto se radi o totalno različitim žanrovima, radnjama, pristupu filmu kao i vremenu u kojemu su snimani. Jedan Kum se nikako ne može svrstati u istu kategoriju sa Batmanom. Treći nastavak, gdje bi glavni negativac trebao biti The Riddler, već je najavljen, a za glavnu ulogu se ozbiljno spominje Johnny Depp. Očito je bilo da autori filma nisu namjeravali stati sa Jokerom na ovom filmu, no na žalost Ledgera više nećemo imati prilike gledati na srebrnom ekranu. Nominacija za Oscara mu ne gine, a mnogi govore kako je posthumni Oscar za najbolju ulogu gotovo sigurno u njegovu vlasništvu. TDK definitivno spada pod najbolje ekranizacije stripa sa svojim novim, a ipak vjernim originalu pristupom. Mane su zanemarive i za ovo djelo definitivno vrijedi odvojiti dva i pol sata. Nadajmo se da će Nolan nastaviti istim tempom kao i do sada.