2012 recenzija (3430 pregleda)

REDATELJ: Roland Emmerich
SCENARIJ: Roland Emmerich, Harald Kloser
ULOGE: John Cusack, Amanda Peet, Chiwetel Ejiofor, Woody Harrleson, Thandie Newton
TRAJANJE: 158 min

Najnoviji datum svršetka svijeta donio je filmašima svježu inspiraciju za oživljavanje filmova katastrofe. Iako smo još 2 godine od navodnog svršetka postojanja, autori 2012. odlučili su nas unaprijed upozoriti na kataklizmu i skrenuti nam pozornost na ljudskost i požrtvovnost. Redatelj filma je Ronald Emmerich koji ima očitu sklonost za izradu filmova sa globalnim katastrofama. Njegova prijašnja djela uključuju neslavni 10 000 BC, The Day After Tomorrow i Godzillu. Moram priznati da je ovo jedan od najlošijih filmova koje sam pogledao u zadnje vrijeme. Gledanje se, nakon početka filma, svelo na preko dva sata mučenja, okretanja očiju, teškog uzdisanja (od muke) i prevrtanja po stolici. Zašto? Možda su autori trebali naziv filma proširiti na 2012 gluposti i od njega napraviti parodiju na sve filmove katastrofe pa bi djelo bilo vrijedno gledanja, ujedno i zabavno. Ovako je više nego očito da se film snimao isključivo radi zarade i trenutne pompe oko 2012. godine, bez imalo filmske čarolije ili naznake nekakve umjetnosti. Svjestan sam da filmovi katastrofe nisu najrealniji, da se više svode na SF žanr sa dozom osjećajnosti, da svaki film katastrofe mora imati svoje heroje koji se izvuku iz strašnih situacija, ali 2012. to ima na n-tu potenciju.

Krenimo od akcijskih scena koje su mi prve zapele za oko kao nešto ekstremno glupo. Film je imao budžet oko 200 milijuna američkih dolara pa si je mogao priuštiti solidne vizualne efekte. Nisu za posebnu pohvalu, ali nisu ni loši. No ukoliko je tandem redatelj-scenarist toliko nesposoban da te scene napravi barem malo realnima, mogli su pokoji dolar odvojiti za nekog stručnjaka iz fizike, aeronautike, geologije i sl. pa da im objasni zašto su neke stvari potpuno neuvjerljive čak i na filmskom ekranu. Tako ovdje imamo čovjeka koji ima par sati letenja na lakom, jednomotornom avionu, koji bez problema sjeda za pilotsko sjedalo i izvlači ljude iz situacija gdje bi se i najbolji piloti svijeta slupali. Naposljetku upravlja i ogromnim, ruskim, teretnim avionom bez problema. Tu je i pisac/vozač limuzine koji u slobodno vrijeme zasigurno mora biti superheroj pošto se sam spašava iz različitih ponora, posjeduje nadljudsku snagu i brzinu, a kako je film pokazao, može disati pod vodom i usporiti vrijeme. Naravno, ovdje se radi o sarkazmu, ali po prikazanom na ekranu gledatelj bi to komotno mogao zaključiti. Isto tako, ako svijet bude zahvaćen potpunom katastrofom, bez brige, sve građevine će se srušiti, ali mobiteli će i dalje raditi. To su samo neki detalji, oni koji su pogledali film znati će o kakvim se nebulozama radi u ostatku scena, da sad ne kvarim gledanje komedije... pardon SF trilera. Uglavnom, da "vulkanci" pogledaju ovaj film, mozak bi im se vjerojatno smrznuo od prevelike količine nelogičnosti.

Zatim gluma, koja je kod glavnih uloga blago ispod prosjeka, a kod sporednih katastrofa jednaka onima koje se događaju u filmu. Isto tako počašćeni smo i nedostatkom maštovitosti što se očituje u tome da se svi rusi u filmu zovu Sasha ili Yuri (Rusi vjerojatno nemaju ni jedno drugo ime), da je glavni lik naslovljen po imenu i prezimenu 50 Cent-a, te tome da film pati od opake "klišejizacije" tj. pobrao je vjerojatno sve scene/radnje iz drugih filmova katastrofe. Sad kad malo bolje razmislim... dobro mu pristaje ovaj pridjev film katastrofe, doista to i je. Ili možda da malo okrenemo - katastrofalni film. Ne znam uopće što bi više rekao. Neki film pravdaju da se gleda samo radi efekata u kinu. Osobno efekti mi nisu toliko impresivni da bi za dvadesetak minuta scena rušenja i raspadanja svijeta platio kino ulaznicu. Pogotovo ne u današnje vrijeme gdje postoje puno bolji filmovi koji se temelje na specijalnim efektima. Ako padate na ultra jednostavne filmove sa nikakvom radnjom, osrednjim efektima i svim klišejima iz drugih filmova slične radnje onda će vam 2012 vjerojatno biti puno bolji i interesantniji film nego meni. Navedena ocjena stoji samo radi solidnih efekata i jedne dobre šale u cijelom filmu. Naravno, napomena da se ovdje radi o osobnom dojmu.

Ocjena: 3/10