Avatar recenzija (7226 pregleda)

REDATELJ: James Cameron
SCENARIJ: James Cameron
ULOGE: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Sephen Lang
TRAJANJE: 162 min

Vjerojatno nema osobe koja do sada nije čula za Avatar i priču koja stoji iza njega. Ali ponovimo još jednom neke činjenice i zanimljivosti. James Cameron stvorio je Avatara još davno prije, no odbijao ga je snimiti sve dok efekti ne budu mogli doseći ono što si je on zamislio. Prvi put počeo je razmišljati o snimanju 1999. godine nakon velikog uspjeha sa Titanicom. Ipak, budžet koji je tada trebao da bi se ostvario film iznosio je preko 400 milijuna američkih dolara, a tu cifru ni jedan filmski studio nije želio izdvojiti. Snimanje je odgođeno idućih 10 godina. U današnje vrijeme budžet filma procjenjuje se na oko 280 milijuna što ga čini jednim od najskupljih projekata. Većina novca utrošena je upravo na specijalne efekte. Oko 40% filma je live action dok 60% pripada foto-realističnom CGI-u. Dva najveća studija za filmske efekte, WETA i ILM su se tek po drugi puta udružili na istom projektu kako bi nam dočarali svijet Pandore, planeta na kojemu je smještena radnja Avatara. Naslov koji film nosi dolazi od hindu riječi i znači utjelovljenje ili inkarnaciju te dobrim dijelom opisuje radnju filma.

Cameron je ponovo stvorio hit koji za sobom povlači pompu i s time zapravo sam sebe reklamira. Stoga ne čudi da bi najuspješniji film svih vremena umjesto dosadašnjeg Titanica mogao postati Avatar; oba filma od istog redatelja. Isto tako, sudeći po glasinama ne gine mu tucet Oscara. Avatar za sobom povlači mnogo kontraverze pa se često može čuti kako je vrijednost filma zapravo nikakva te da se radi o SF verziji filmova Ples s vukovima ili Pocahontas, tj. klasificira ga se kao već viđenu priču. Iako ta izjava nije daleko od istine, ona nije usko vezana za ovaj film. Baš suprotno, većina filmova danas je već prije ili kasnije ispričana priča. Bitno je ruho u koje je ta priča zapakirana i način na koji je prikazana što je u Avataru doista vrhunski. Film je vizualno nenadmašan, a radnja dinamična i interesantna no ipak nije prenatrpana konstantnom akcijom već ima prožetih emocija te interesantnih dijaloga. Priča prati paraplegičnog marinca Jakea Sullyja čiji brat blizanac pogine, a identični genetski kod omogući Sullyju da uskoči na njegovo mjesto u istraživačkom timu na planetu Pandori. Tamo će nakon dugo vremena ponovo iskusiti kako je to kretati se pošto je razvijena tehnologija kojom se svijest može prebaciti u tzv. Avatar, umjetno uzgojeno biće uz pomoć genetike i genetskog koda lokalnog stanovništva. Uskoro se Sully nađe emocionalno rastrgan u sukobu sa vlastitom savjesti kada odnosi između ljudi i lokalne populacije dodatno zahlade.

Gluma u filmu je solidna. Samo djelo nema neke megasuper hollywoodske zvijezde iako se na popisu nalaze mnoga poznata imena. Naravno, jednu od uloga dobila je i Cameronova miljenica Sigourney Weawer. Glumačka postava, zajedno sa snimateljskom ekipom, prošla je intenzivne pripreme za snimanje filma. Jedan dio vremena proveli su u havajskim prašumama gdje su živjeli kao pleme te učili kako zapaliti vatru, uloviti ribu i sl. stvari. Sve to kako bi stekli bolji uvid kako se kretati virtualnim prašumama u Pandori jer na setu, naravno, nije bilo raslinja već je sve dodano efektima. Zvučne i vizualne efekte doista nemam što opisivati. Oboje su savršenstvo za današnju tehnologiju. Film se definitivno isplati pogledati ako radi ničeg drugog, onda samo radi efekata. Redateljski dio isto je odrađen odlično. Film nije baš tipično Cameronovo djelo, puno je "šarenije" i vedrije atmosfere od recimo jednog Treminatora ili Aliena, ali opet, vidi se da je djelo majstora SF-a. Najbolja pohvala režiji je ta da iako film traje gotovo 3 sata meni osobno ni u jednom trenu nije bio dosadan niti mi je dopuštao da mi misli odlutaju na nešto drugo osim na film.

Avatar je djelo vrijedno gledanja. Nije vrh dubokoumnosti niti ne predstavlja neku svježu, još neviđenu radnju. Tehnološki je inovativan i za sada nenadmašan. Vrlo je maštovit i dinamičan. Oni koji od Avatara očekuju neko unikatno djelo koje će im otvoriti um mogu odmah prekrižiti film sa svoje liste. To jednostavno nije takvo djelo. Isto tako oni koji imaju probleme s koncentracijom i misle da ne mogu izdržati film od 3 sata neka bolje ni ne idu u kino kako bi ostatak publike mogao na miru gledati. Ostali će vjerojatno biti i više nego zadovoljni ovim zabavnim djelom.