A Prophet recenzija (3336 pregleda)

REDATELJ: Jacques Audiard
SCENARIJ: Thomas Bidegain, Jacques Audiard
ULOGE: Tahar Rahim, Niels Arestrup, Adel Bencherif, Hichem Yacoubi
TRAJANJE: 155 min

Iako se radi o odličnom filmu, Un Prophete iliti ga Prophet prošao je kroz dodjele Oscara, ali i poslije, poprilično nezapaženo, u sjeni Avatara, Hurt Lockera i inih. Radi se o francuskoj krimi drami koja prati mladića pridošlicu u zatvoru. Malik je devetnaestogodišnji mladić koji završi u zatvoru radi napada na policajca. Ožiljci na njegovu licu otkrivaju nasilnu prošlost. Radi se o osobi koja je jedva pismena i gotovo nimalo obrazovana pošto je cijelu mladost proveo po udomiteljskim i popravnim domovima. Već na samom početku boravka u zatvoru Malik osjeti okrutnu stranu boravka u toj instituciji. Našao se u situaciji gdje je čak ostao bez ikakve obuće, a kada mu priđe korzikanski mafijaš Cesar sa naredbom za smaknuće rivala, stvari se počinju komplicirati i film nas vodi kroz šest godina Malikovog zatvorskog iskustva.

Po nekom osobnom ukusu Prophet je puno bolji i kvalitetniji film koji se temelji na ljudskoj psihologiji u stresnom okruženju od Hurt Lockera. Ono što je još bitnije Prophet je i puno realniji. Najveća odlika ovog djela je majstorska režija koja film čini dijelom brutalno realnim, a dijelom potpuno umjetničkim i apstraktnim. Ono što je zanimljivo jest da film ima priču koja je prožvakana već milijun puta u krimi filmovima. Potlačeni, mali kriminalac polako se probija prema vrhu. No ovdje je to izvedeno na sasvim drugačiji način pa se radnja ne čini ni malo klišeizirana. Za razliku od npr. Scarfacea koji ima podosta sličnu radnju, glavni protagonist Malik ne uspjeva zahvaljujući svojoj ludosti i hrabrosti, iako mu ni toga ne manjka, već inteligencijom i željom za boljim životom.

Film je vrlo realan. Odlična gluma u kombinaciji sa odličnom režijom, scenografijom i posvetom detaljima odrazili su se tako da se čovjek u potpunosti može udubiti u film kao da gleda neki dokumentarac. Ekipa se potrudila pa su za statiste i savjetnike uzeli bivše robijaše kako bi sve izgledalo autentično. Kroz film imamo nekoliko priča uz onu glavnu, kao i dosta detaljnu karakterizaciju mnogih likova, ne samo centralnih. Tako se ovdje radi o zbilja pravoj psihološkoj drami koja crpi svoju zanimljivost iz kompliciranosti likova i njihovih međusobnih odnosa te borbe sa vlastitim moralnim vrijednostima i prošlošću. Iako traje preko 2 i pol sata osobno mi ni u jednom dijelu nije bio dosadan ili naporan. Težak za gledanje jest; što radi svoje depresivnosti, što radi dosta kompleksne radnje i međusobnih mafijaških odnosa, no s druge strane uvijek vas zanima što će se dogoditi sljedeće. Treba napomenuti da film ima i nekoliko scena poprilično brutalnog nasilja pa bi ga oni sa slabijim želucem ili skroz mladi trebali izbjegavati. Originalni soundtrack za film skladao je Alexandre Desplat koji je odradio odličan posao i muziku vrlo dobro uklopio u film. Za prekrasnu i briljantnu kinematografiju možemo biti zahvali Stephaneu Fontainu.

Po stilu snimanja Prophet spada u današnju tipičnu francusku kinematografiju gdje se život prezentira na siv i nasilan način te ne štedi gledatelja sa svojim pesimističnim stavom. Možda se baš radi toga mnogi mogu dobro uživiti u film, pošto teško da ima išta veseloga u zatvoru. Ukratko, radi se o odličnom filmskom djelu koje vrijedi pogledati čak i ako ne volite europske filmove i ovisite jedino o hollywoodskim izdanjima. Da se radi o američkoj produkciji djelo bi se vjerojatno našlo rame uz rame sa npr. nedavnim American Gangsterom i sl. zdanjima. Ovako mnogi uopće, na žalost, nisu ni čuli za ovo odlično djelo.