xXx recenzija (4624 pregleda)

Gotovo da nema kritičara koji za 'xXx' nije napisao da je riječ o Bond-filmu našeg doba. Što itekako ima smisla, jer originalni Bond u Brosnanovoj izvedbi ne samo da ima sve manje veze s Conneryjevim klasicima, nego i s ukusom današnje publike, pogotovo one američke, koju gotovo isključivo čine tinejdžeri. Bond sa svojom leptir-mašnom, poznavanjem stranih jezika, bontonom, sklonošću finim odijelima, jelima i automobilima i pripadnošću državnoj birokraciji teško može biti privlačan publici koja ima potpuno drukčije shvaćanje pojma cool. Zato je bilo normalno očekivati da će holivudski studiji lansirati novog akcijskog superjunaka koji bi bio inkarnacija svih ideala MTV-generacije. Izbor je pao na Vin Diesela, darovitog glumca koji se nametnuo ulogom opakog tipa u 'Planetu Tame', a nešto kasnije trijumfirao kao jednako opaki tip u akcijadi 'Brzi i Žestoki'. Nakon svih tih iskustava Dieselu je ova uloga došla kao salivena, pogotovo s obzirom da je iza kamere sjeo Rob Cohen, autor 'Brzih i Žestokih'. Film je u američkim kinima doživio prilično dobar uspjeh i već se sada govori da Diesel u džepu ima nekih 20 milijuna američkih dolara za ulogu u nastavku.

Glavni junak filma je Xander Cage (Diesel), fanatični zaljubljenik u ekstremne sportove koji osim ovisnosti o adrenalinu ima i nezgodnu osobinu nepoštivanja bilo kakvog autoriteta. Zbog toga je često zapadao u probleme sa zakonom da bi mu na kraju prijetila višegodišnja robija. Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson), jedan od čelnika NSA, nudi mu alternativu - sve će mu biti oprošteno ako se kao tajni agent ubaci u "Anarhiju 99", skupinu bivših ruskih vojnika koju u Pragu vodi opaki Yorgi (Csokas). S obzirom da su dotični po svojem načinu života i vrijednostima bliski Xanderu, Gibbons je uvjeren da će špijun-amater uspjeti u onome što je NSA-profesionalce stajalo života. Xander dolazi u Prag, ubacuje se u redove "Anarhije 99" i s vremenom otkriva kako su Yorgiju mutni poslovi s krađom automobila i noćnim klubovima samo paravan za mnogo ambiciozniji plan koji uključuje negdašnje sovjetsko biokemijsko oružje. U tome će Xanderu pomoć pružiti Yelena (Asia Argento), privlačna anarhistica koja možda i nije ono za što se predstavlja.

Moglo bi se reći da nijedan holivudski film u posljednje vrijeme ne podilazi najnižim porivima publike kao 'xXx'. Glavni junak sa tetovažama, bijesnim automobilima, sklonošću modernoj mjuzi i video-igricama uistinu izgleda cool, ali se u ovom filmu pod kulerštinom prodaje i stav da je postizanje životnih užitaka nešto čemu se moraju žrtvovati zdrav razum, zakoni, pravila lijepog ponašanja, pa čak i minimum poštovanja prema slabijima od sebe. Postavlja se pitanje po čemu je Xander Cage toliko različit od zlikovaca koje treba srediti. Odgovor na to pitanje dolazi u obliku gotovo parodijske i krajnje neuvjerljive scene besmislenog masakra i Xander na kraju previše sliči nekim našim xanderčićima koji vozeći se BMW-om bez dozvole masakriraju djevojčice na ulici ili počinju uzimati dop da bi ispali face. S druge strane, 'xXx' je još jedan primjer holivudskog licemjerja - dok više nego eksplicitno mladim tinejdžerima prodaje tako destruktivan pogled na svijet, ta ista američka mladost se PG-13 rejtingom štiti od "štetnih sadržaja" kao što je npr. realističan prikaz onoga što su eksplozije, meci, automobilski sudari i slične "cool" stvari u stanju učiniti ljudskom tijelu.

S druge strane, čak i oni koji su navršili 20 i nešto godina života i znaju da je svijet mnogo ozbiljnije mjesto, vjerojatno će uživati u ovom filmu. Prije svega se to ima zahvaliti režiseru Cohenu, koji je u 'Brzima i Žestokima' pokazao kako i iz mediokritetskog materijala zna napraviti više nego probabljivu akcijadu. Akcijske scene su doista dojmljive, iako, kao što je to običaj, imaju vrlo malo veze sa zakonima logike i gravitacije. Ono što ih čini dodatno atraktivnim jest Cohenov homage nekim klasičnim trenucima iz Bond-filmovima, a tome je čak podređena i karakterizacija, pri čemu valja istaknuti Joea Buccara III kao "hip" verziju Q-a, Bondovog stručnjaka za tehnička pomagala. Što se glume tiče, tu se nema bog-zna-što reći - Diesel bi ovu ulogu bio u stanju odigrati i sa zatvorenim očima, dok su gotovo svi ostali svedeni na jednodimenzionalne karikature. Asia Argento bi bila još jedna bezlična "Bond-cura" da nije njenog egzotičnog izgleda, koji, pak, ne može sakriti nedostatak romantične interakcije s Dieselovim likom. Dodatnu atrakciju će gledateljima predstavljati korištenje praških lokacija, što će s obzirom na neke događaje iz bliske prošlosti (antiglobalističko divljanje po ulicama, poplave) zbivanjima u filmu dati posebnu konotaciju.

No, usprkos svim tim nedostacima 'xXx' funkcionira kao neobavezna zabava. Uostalom, prilikom snimanja završne scene jedan od kaskadera je i poginuo, što dovoljno govori koliko su Cohen i ostatak ekipe svoj posao shvatili ozbiljno. Teško je ne reći lijepu riječ o filmu za kojeg je netko žrtvovao život.Ali bez obzira na to,ovo je samo besramna i neuspjela kopija Jamesa Bonda.