Mass Effect 2 recenzija (8288 pregleda)

Kompanija BioWare izgradila je popriličnu reputaciju svojim ranijim djelima, dovoljnu da ljudi unaprijed kupuju proizvode bez brige da će dobiti "mačka u vreći". Tako je i 2007./2008. godine izdan akcijski RPG Mass Effect koji je postigao značajni uspjeh i pridobio mnoge fanove koji su s nestrpljenjem čekali nastavak. Da li je drugim dijelom BioWare opravdao svoju reputaciju? Osobno bih rekao i da i ne. Moje mišljenje oko ove igre je podjeljeno. Igra je izašla 26. siječnja ove godine, simultano za PC i Xbox 360. Radnjom se odvija dvije godine nakon prvog dijela gdje ponovo pratimo avanture i poduhvate commandera Sheparda.

Postoji velik broj promjena u odnosu na prvi dio. Zavisi od igrača do igrača, nekome će se dopasti dok će drugima biti teški promašaj. Grafički je igra podosta naprednija od prethodnika. Koristi Unreal 3.5 Engine koji je zbilja odličan. Grafika je prilično detaljna i oku ugodna, a hardverski nezahtjevna što je još jedna odlika BioWareovih igri. Zvukovi su ponovo odlični. Soundtrack je bogat i dobro pogođen, glasovi su fantastični. Onima kojima je zamjerka u DAO bila nedostatak glasovne podloge za vlastitog lika pri dijalozima ovdje će se naći na svojem pošto Shepard uredno izgovara svoje rečenice. Glasove su posudili mnogi glumci poput Martina Sheena, Michael Dorna i Carrie-Anne Moss. Sveukupno je uposleno 90 glasovnih glumaca koji su glasove posudili 546 likova. Vrijeme potrebno da se to sve snimi bilo je duplo duže od onoga iz prvog dijela. Sustav razgovora ostao je nepromijenjen od prvog dijela. Ponovo kroz djela i rečenice birate Paragon ili Renegade tj. dobru ili lošu stranu. Na žalost međusobne komunikacije između likova za vrijeme borbe ili putovanja nema, što je iznenađujuće pošto je taj dio odlično odrađen u Dragon Ageu koji je izašao nešto prije ME 2. Čudi me što isti sustav nisu koristili i ovdje. Kad već spominjem likove, moram naglasiti odličnu karakterizaciju, vrlo detaljnu i snažnu tako da čovjek dobije dojam kako se radi o stvarnim osobama. Neki likovi poznati su već iz prvog dijela, a ovdje dodatno dorađeni dok su drugi u potpunosti novi no ništa manje zanimljivi. U timu je moguće imati 11 članova no za misije se može odabrati po 2 koja igrač smatra najprikladnijima ili koji su mu najdraži.

Druga pozitivna stvar u igri je borba. Nivoe sam prelazio sa Infiltrator klasom i moram reći da je borba odlično napravljena. Potrebna je određena doza taktiziranja i razmišljanja kako bi se uspješno završio obračun tj. u odnosu na prvi dio ovdje je borba dosta teža. Na medium težni još se uvijek može prelaziti bez većih problema, ali na hard je već druga priča. Uvedena je municija (na što ću se kasnije osvrnuti) koja je zapaprila stvari pa sada igrač ne može pucati uokolo u nedogled. Potrebno je skrivati se iza zapreka, kombinirati specijalnu municiju, izdavati naredbe timu i na kraju biti što precizniji kako ne bi potrošili svu municiju. AI pomagača je dobar, bolji u odnosu na prvi dio. Osobno nisam s njima imao problema iako se pojedini igrači žale kako se zna dogoditi da tim prestane pucati, istrči pred neprijatelja ili se probija kroz stranu koju mu igrač nije naredio. Naravno tu je i nelinearnost koja razbija monotoniju te omogućuje da se igra prođe i po nekoliko puta, a da ne bude dosadna. Uz to igrač na odabir ima šest klasa; Adept, Engineer, Infiltrator, Sentinel, Soldier i Vanguard od kojih svaka ima svoje prednosti i mane u odnosu na borbu.

Treća pozitivna stvar i zbilja dobra ideja je mogućnost nastavka igranja sa starim likom gdje sve vaše prijašnje odluke imaju utjecaj na nastavak igre. Lijepo je vidjeti svoj stari lik sa pokojom borom i ožiljkom više kako se vraća u akciju. S time se postiže kontinuitet u radnji. Sjećam se još doba kada je BioWare obećavao mogućnost uvođenja save-a iz Baldurs Gate 2 u NeverWinter Nighst i razočaranja kada se to nije obistinilo. Lijepo je vidjeti da su to napokon postigli.

A sada malo o negativnim stranama. Vjerojatno ću ih nabrojati više nego pozitivnih, ali ne zato što je igra loša već zato što su mi više upale u oko nego li pozitivne stvari. Baš zato što je igra dobra pa se loše stvari ističu. Osobno najveća zamjerka na ovoj igri i zbog čega mi ocjena dosta pada je gotovo potpuno izostavljanje RPG elemenata. Inventorija takoreći više nema, kao ni detaljnih specifikacija određenih oružja ili oklopa. Oklop se može jedino vizualno mijenjati i to poprilično ograničeno bez DLC-a. Oružja su raznovrsnija no svejedno u malom broju. Detalji o šteti koju nanose, koliko metaka imaju i sve ostalo su izostavljeni i morat ćete se snalaziti u toku igre. Od RPG elemenata ostao je jedino level up lika tj. nadogradnja sposobnosti, a i to je pojednostavljeno. Zatim, na žalost, djelomično su narušili codex iz prvog dijela. Odjednom se pojavila municija sa nekim jadnim opravdanjem pregrijavanja dok u prošlom nastavku, dvije godine ranije, municija nije bila potrebna i bilo je jako lijepo objašnjeno zašto. Ako su već željeli ograničiti municiju, mogli su to napraviti na puno bolji način i potruditi se smisleno objasniti što se dogodilo i kako Shepard čim se probudi iz kome zna da mu treba šaržer za pištolj dok mu prije 2 godine nije trebao. Codex je narušen i Shepardovom suradnjom sa zloglasnim Cerebrusom koji je itekakav negativac u prvom dijelu, a ovdje gotovo bez problema pristane raditi za njih. S druge strane novi codex je i dalje interesantan, bitne stvari su ponovo nasnimljene glasovno dok se ostale stvari mogu pročitati. Generičke misije i istraživanje planeta sa MAKO vozilom zamijenili su sa još gorim rješenjem. Sada se po zvjezdanoj mapi vozite brodićem koji može prolaziti kroz sunca (još jedna mala greškica), od planeta do planeta i ručno morate skenirati svaki kako bi skupili potrebne resurse. Skeniranje je izvedeno očajno. Na modelu planeta desnim klikom morate prolaziti cijelu površinu i rotirati planet dok ne nađete signal, a zatim lijevim klikom poslati sondu. I tako u nedogled. Kada ostanete bez sondi idete na benzinsku postaju i kupujete nove. Na benzinskoj postaji se trebate i opremiti sa gorivom jer u neke sustave jedino tako možete doći. Po meni zbilja jadno i nespretno rješenje.

Zatim tu je i priča koja nije loša, ne bi ju naveo kao negativnu stvar, ali mi je lošija od one u prvom dijelu. Nekako se sve spustilo na manji nivo, nema više bombastičnosti i osjećaja da će cijela galaksija propasti ako ne uspijete. Cijelo vrijeme imao sam dojam da samo radim za tajnu, privatnu organizaciju neki prljavi posao. Više nemate onaj dojam slobode kao specter u prvom dijelu pošto su vas se u Alliance uredno odrekli. I iako možete reaktivirati svoj spectre status, to u igri ne predstavlja nikakvu razliku. Glavna priča zapravo je zasjenjena sporednim questovima koji kad se zbroje čine glavninu igre, dok je main quest poprilično kratak i siromašan. Većina misija svodi se na skupljanje ekipe i misija s kojima stječete njihovu lojalnost. Upravljanje likom isto tako zna biti nespretno jer su sada vezali nekoliko stvari koje su bile odvojene: zaklon, preskok i sprint. Često puta mi se dogodilo da usred bitke želim otrčati, a lik mi uredno čučne iza neke kutije gdje ga neprijatelji bez problema pokose te onda moram ponoviti cijelu bitku iznova.

Moram priznati da sam pomalo ostao razočaran i krajem. O ovome neću puno pisati da ne odam spoilere onima koji možda još nisu igrali no definitivno nije bombastičan i težak koliko sam očekivao. Isto tako činilo mi se kao da je igra prekratka. Ukoliko niste toliko zaokupljeni pa ne idete skenirati doslovno svaki planet za resurse i anomalije igra se pređe za kojih tridesetak sati što je po meni vrlo kratko. Za usporedbu, DAO sam igrao oko 70. Nisam siguran, ali mislim da ME 1 duže traje. I za kraj, igra pati od nekoliko bugova koji znaju biti problematični. Osobno sam iskusio da mi se kroz igru lik ili netko od tima našao zaglavljen u zraku od kud se više ne može pomaknuti. Stoga preporuka svim igračima, save-ajte što češće da se ne bi našli u poziciji gdje morate pola nivoa iznova prolaziti zbog "lebdećeg" lika.

ME 2 je zbilja interesantna igra, ali u potpunosti osiromašena od RPG elemenata i pretvorena u TPS. Samo mogu reći - nažalost. Mislim da je imala puno više potencijala kao RPG nego kao akcijska pucačina. Ovako mi se više činilo da sudjelujem u dobroj, interaktivnoj SF seriji nego li da igram RPG. Nekako sam dobio dojam da je igra izašla prebrzo i da je zbog toga osiromašena za dosta stvari. Strahujem da bi se ista stvar mogla dogoditi i sa 3. dijelom koji je najavljen za početak iduće godine. Ipak, da ne ispadne sve negativno Mass Effect 2 je itekako vrijedan igranja i vašeg vremena. Animacije, pokreti, grafika, likovi, zvukovi i atmosfera su na visokom nivou i kao takvi pružaju veliku ugodu. Iako je priča pomalo promašena svejedno je dovoljno zanimljiva da vas tjera dalje kako bi doznali što će se sljedeće dogoditi. Još pogotovo ako ste igrali i prvi dio te nastavljate na stari save pa onda susretanje sa starom ekipom i promatranje kakav su utjecaj imale vaše odluke na sadašnje stanje. Milina. Definitivno vrijedi potrošiti novac, čak i na collectors edition.