Command & Conquer: Generals recenzija (21225 pregleda)

Tradicija se nastavlja u novom ruhu

Sjećam se, kad je izašao prvi Command & Conquer, prvi RTS. Tada nitko nije ni slutio kako će upravo taj žanr biti jedan od najvećih i najprodavanijih među igrama. Pionir strategija u stvarnom vremenu, Westwood proslavio se i sljedećim C&C nastavcima jer su bili uglavnom odlični. I tako nakon nekog vremena, došao nam je novi C&C pod imenom Generals. No, došlo je do velike promjene. Evo kakve. Generalsi, osim žanrovske, nemaju nikakve sličnosti s ostalim nastavcima jer je C&C prefiks dodan samo radi bolje prodaje. U biti je igra po priči sasvim neovisna o C&C svijetu. No, ne znači da zbog toga ne valja. Dakle, nastavite odlomak ispod čitati o čemu se zapravo ovdje radi.

Pogođena priča

Taman u vrijeme velikog rasta terorizma i zahuktavanja odnosa na bliskom istoku u stvarnom svijetu, dolazi nam i igra s istom tematikom. U bliskoj budućnosti, Global Liberation Army, čije je ime zapravo parola pa ih slobodno možemo nazvati teroristima, započinju veliku kampanju za ostvarenje svojih ciljeva. Dežurni žandari zvani SAD se odmah uključuju u masovnu bitku protiv te prijetnje. Kina, razbješnjena terorističkim napadima, odluči također uključiti se u rat protiv GLA-a. Iako je bila donedavni neprijatelj SAD-a, pridružuje mu se, jer ipak, zaštita Kine im je najbitnija, normalno. Ipak, kasnije se par kineskih generala odlučuje okrenuti protiv SAD-a, no o tome neću više ni riječi da vam ne uništim užitak igranja. Kako se upravo slična situacija događa i danas u realnom svijetu, bit ćete oduševljeni što sada i vi možete makar virtualno preuzeti ulogu upravitelja bitkama na Bliskom Istoku.

Grafika do bola - zahtjevnost do bola

Ono što krasi ovu igru je kao prvo, grafika. Upravo nevjerojatno je gledati te eksplozije koje popraća i izvrsni zvuk. Tu su i savršena animacija, efekti vatre, dima, mnoštvo letećih dijelova koji lete pri eksplozijama, te na kraju voda koja uz pomoć pixel i vertex shadera dostiže fotorealizam. Sve to zvuči sjajno, zar ne? Pa baš i ne. Onima koji nemaju nešto jače od 1600 MHz, 256 RAM-a, 64 MB grafičku karticu, ovo ne zvuči nimalo sjajno jer neće moći igrati igru sa svim tim efektima, a da im se igra pritom drastično ne uspori. A vlasnici starijih grafičkih kartica od GeForce 3 mogu zaboraviti na fotorealističnu vodu, jer GeForce 2 i slične kartice nemaju podršku za pixel i vertex shadere. Ali Generalsi imaju i razloga biti zahtjevni. Ako imate pilu, moći ćete uključiti sve opcije i onda samo gledati i nabaciti lagani i pomalo bahati smješak na lice. A evo zašto ćete se tako ponijeti. Zato što ćete gledati eksplozije u raznim bojama, gomilu zapaljenih predmeta koji gore svaki svojim intenzitetom i oblikom plamena, dijelove što pršte na sve strane nakon uništenog vozila, ljude koji lete zrakom svaki svojom putanjom nakon naleta na minu, kretanje vozila prema konfiguraciji terena, 3D sjene u stvarnom vremenu, kovitlanje zraka na rubovima avionskih krila, spomenuti fotorealistični prikaz vode koji parira nadolazećim FPS-ovima kao što je Far Cry! No, ipak, sami modeli ipak nisu toliko kvalitetni, kao na primjer u Age of Mythology-ju. Ali, kada vidite tu detaljnost grafike i impaktnost efekata, nećete nimalo posustati u mišljenju da je Command & Conquer: Generals grafički najkvalitetniji RTS ikad.

Uši će biti zahvalne

Zvučna kulisa je također doživjela velike pomake od prethodnika. Dobro je što više nećemo morati slušati zamorne technoe, nego kad igramo recimo s Kinom, slušat ćemo njihovu folklornu glazbu uz modernu orkestraciju. Vjerujte, zvuči odlično. Isto tako, kad ćemo zaigrati na strani GLA-a, slušat ćemo orijentalnu, po naški, talibansku glazbu. A kad zaigrate s Amerikom, bit ćete nagrađeni savršenom vojno-patriotskom kombinacijom rocka i orkestralne glazbe. Sve u svemu, glazba je odlična i jednostavno ugodna uhu. Osim glazbe tu su i odlični zvukovi borbenih pokliča, tutnjave eksplozija, fijuka aviona i krikova umirućih. Jedina je šteta što svaka strana ne priča svojim jezikom, nego Kinezi i GLA imaju pidgin naglaske za razliku od Amera koji se upravo preseravaju sa svojim naglaskom.

Savršeni omjer strana i jedinica

Mnoštvo jedinica karakterističnih za svaku stranu priuštit će vam dugotrajno igranje, te mnoštvo eksperimentiranja jer svaka strana ima svoje prednosti. Za sve postoji protuteža i svaka je strana u nečemu bolja. Kinezi primjerice dobivaju bonuse na masovnost, koriste se propagandom, te posjeduju hakere za onesposobljavanje neprijateljskih zgrada i krađu novca preko interneta, dok teroristi više preferiraju stealth metode i brzi razmještaj po terenu koristeći podzemne tunele s time da uopće nemaju zračnih jedinica. Ljudski život kod njih ništa ne znači i ljudi-bombe su im jedan od glavnih aduta, kao i bojni otrovi. Neka vozila se mogu upgradeati iz olupina neprijateljske tehnike na samom terenu postajući dostojni protivnici najmodernijem naoružanju. Amerikancima treba malo duže da izuče sve tehnologije, a što se tiče prevlasti, ona je u zraku njihova, jer GLA nema ništa, a Kina ima samo MiG-ove. SAD obiluje lovcima, bombarderima, borbenim helikopterima i na kraju krajeva, generalskim upgradeovima koji su uglavnom vezani uz zračne intervencije. Ono što zamjeram u vezi s jedinicama je izostanak morske sile. Nema krstarica, podmornica, nosača i svih tih vodenih krasota. No, tko zna... Možda se pojavi kakav add-on. Ali ove jedinice koje postoje su izvrsno izbalansirane i svaka ima svoju specifičnu namjenu. Navest ću za primjer kineskog tenka Overlorda na kojem je moguće upgradeom postaviti bunker za 5 vojnika ili rotirajuće topove. Netko bi pomislio da je takva zvijer nezaustavljiva, a sudeći po novcima koje za njega treba izdvojiti, takav bi se zaključak nametnuo sam od sebe. No, što ako vam kažem da ga može zaustaviti najobičniji radnik GLA-a koji skuplja resurse? Da, da, šljaker postavi bombe koje reagiraju na kretanje pa prođi tenkom ako te boli džon za pare. Prva ga možda neće u potpunosti uništiti, ali druga ga definitivno pretvara u hrpu beskorisnog čelika. A zgodno je i kad vam GLA-jevski snajperist skine vozača u tenku i stavi svog, te postane ponosni vlasnik vašeg superiornog tenka. Amerika ima, već sam spomenuo, zračnu silu sposobnu za devastiranje, no, ne možete se osloniti na to. Jer teroristi imaju Stinger Soldiere, a Kinezi brze Gattling Cannone kojima će vam za par sekundi poleći sve vaše leteće ubojice. Tu su i razorna sredstva koja se razlikuju od svake strane. Skupo je i zahtjeva bogatstvo i vrijeme odbrojavanja, ali time možete neprijatelju zadati velike muke. GLA ima SCUD Storm koji se sastoji od nekoliko SCUD projektila koji u sebi sadrže antraks. Odaberite područje i razrušite zgrad, te otrujte vojnike. S Kinom ćete biti u mogućnosti sagraditi atomsku bombu koja je ipak opet interpretirana preslabo. Razoria samo par zgrada, ali zato ima odlične efekte udarnih valova. SAD ima najzanimljivije razorno oružje od svih strana. Radi se o Particle Uplink Cannonu koji projektira golemu lasersku zraku kojom možete upravljati. Da vidite kako se samo rasprskuju neprijateljske zgrade pri doticaju sa zrakom. Zvuči malo Bondovski i nadrealno, znam. Ali, tko zna, možda takvo što bude moguće u bliskoj budućnosti. Da skratim, Generalsi su mješavinom jedinica i više nego uspjeli, jer nikad nećete moći sa sigurnošću reći da ste izgradili jedinice kojima nitko ništa ne može. Takav dobar odmjer snaga do sada nije viđen. Za svaku pohvalu!

Sve je u novcu

U Generalsima napokon nećemo skupljati nekakve minerale i zlato, već novac. Konačno da je netko izbacio istinu na sunce. Da, novac vrti svijet, i koliko god mi to potiskivali, sve je u novcu. Dakle, novac ćete skupljati na različite načine. Postoje naftne bušotine koje mogu zauzeti vaši vojnici. Postoje i skladišta sa kutijama u kojima je novac. Dobro, to je malo smiješno. Ko da na svijetu fakat postoje skladišta s novcem i svi ga beru od tamo. To je malo glupo riješeno. No, ono što me oduševilo su kineski hakeri. Oni su malo skuplji i zahtjevaju investiciju. Ali, napravite 5 hakera i nećete moći potrošiti lovu. Vjerujte. Oni imaju mogućnost da se spoje na internet i kradu pare s računa drugih. A, postoji i general upgrade (o kojem ću odlomak ispod) koji omogućava trenutno oduzimanje neprijateljskoj strani i pridodavanje svojoj od 1000 do 5000 $. Kad ste Kina i imate hakere, ne morate brinuti o tome kad se potroši jedno skladište i tražiti drugo. Hakeri na bilo kojem mjestu kleknu, upale svoj laptop i haraju internetom. Stvarno originalno i dosad neviđeno rješenje skupljanja resursa. Ekonomski aspekt igre je totalno automatiziran što je apsolutno pozitivno. Tako da ćete prilikom izgradnje Supply Centera dobiti transportera koji će se odmah sam uputiti do najbližeg odredišta na kojem se nalazi lova. Priča sa zgradama nije gotova jer svaka ima po nekoliko upgradea koji vašu vojsku dodatno osnažuju.

Generali

Novost koju nam Generalsi predstavljaju već u samom imenu je general upgrade. Westwood je to zamislio na način da igrači sami tijekom borbe skupljaju iskustvo koje im donosi bodove koji omogućavaju neke upgradeove ili pak periodične bonuse. Što ćete više bodova skupiti, na izbor će vam biti i bolje stvarčice, pa ćete primjerice moći pozvati razoran artiljerijski napad kao Kinez ili pak kao Amerikanac pozvati padobrance da izvrše pokolj na odabranom mjestu. Jedinice, što duže preživljavaju, postaju iskusnije i izdržljivije. Taj cijeli sustav promicanja u veće činove je dobrodošla novost.

Single Player nije baš inspirativan

Single Player je čak na Hard (najlakša je Normal, a najteža Brutal) razini težine nekako prelagan i pomalo dosadan. Nećete često doći u situaciju u kojoj ćete zbog pogrešaka nadrapati, već se sve odvija "ko po loju". Nagomilate trupe, zauzmete jedan dio mape, dovučete pojačanja, i napravite desant na neprijatelja. Prilično monotono, ako još tome pridodamo da je svaka misija tipa razori bazu. AI je još uvijek poprilično glup i neće vam moći na pametan način uzvratiti. Ne znam, možda na Brutal to sve izgleda izazovnije, ali pomalo čudi kako na drugoj težini sve ide prilično lagano. No, zato je tu multiplayer. Donosi brzu akciju koja je još neviđena za bilo koji RTS. Par jedinica vam mogu porušiti čitavu bazu, pa sad vi nemojte graditi trupe, nego sav novac potrošite na zgrade koje nećete imati prilike niti koristiti. Dobro izvedeno.

Zaključak

Koliko god dobar bio C&C: Generals ima i svojih mana. Na primjer, ostao je lijevi klik miša za sve radnje, i za selektiranje i za kretanje i napadanje. Nespretno i glupo. Pogotovo ako igrate recimo Warcraft. Onda će vam ovo biti potpuno kaotično. Sva sreća da su makar promjenili sučelje. Sada interface više nije desno nego dolje. A, u žaru borbe, možete ga i na trenutak potpuno maknuti. Praktično. Što reći na kraju? Pa, mogu reći da se Generalsi neće baš svidjeti svima. Recimo, onim fanaticima NOS i GDI settinga koji će ovo popljuvati. No, neki neće. A pogotovo oni koji vole sadašnjost i oni koji prate politiku. :)) Recimo, meni je ova radnja u Generalsima ko stvorena za ovo vrijeme, i s oduševljenjem se uživim u nju. No, to su sve subjektivna mišljenja. Činjenice su sljedeće. Igra je kvalitetna i dobro osmišljena u svakom spektru. Počevši od grafike i zvuka, preko odlične raspodjele jedinica do savršenih odmjera strana. Drugim riječima, nema RTS-a koji je produkcijski kvalitetniji i zabavniji od ovog. A to tek dolazi do izražaja u multiplayeru. Ocjena koju je ova igra zaslužila je 90 %. U svakom slučaju, naslov koji se ne propušta, pogotovo ako imate pilu koja podržava sve efekte. Najzabavnija i najprivlačnija strategija u stvarnom vremenu do sada.