FIFA 2004 recenzija (13772 pregleda)

Nova godina, nova poboljšanja

Recenziju Fife 2003 sam počeo retcima koji govore o činjenici da kad se god spomene PC nogomet, jedina asosijacija je FIFA (ako izuzmemo Sensible Soccer klonove, MS-ove promašaje i ostale šitove). No, od izlaska Fife 2003, na PC su stigla dva konkurenta - ISS 3 i PES 3. Istina, ISS je totalno podbacio, te postao jedan od najgorih Konamijevih proizvoda (uz Apocaliptycu:). No, Pro Evolution Soccer 3 je pokazao da je nezanemariva konkurencija FIFA-i. Ipak, FIFA još uvijek ima monopol u vezi licencija, i to je možda najzaslužnija cakica zbog koje se igrači često radije odlučuju za FIFA-u. Naravno, i grafika je uvijek puno kvalitetnija u Fifi nego u raznim Iss-ima i Pesima i mačk... khm. No, što se tiče licencije, vrlo lako je moguće da će neki ludi fanovi napraviti patch za prava imena, dresove i te stvari, a onda će se brojni gameri sve više zainteresirati za psa. Ukratko, Fifa konačno počinje osjećati probleme kod kojih dolazi prisutsvom prave konkurencije. Stoga, EA mora poduzeti neke korake koji se tiču poboljšanja njihovog nogometnog serijala. Prilikom razvoja nove Fife, na PC je jedva stigao ISS 3 koji je ionako pušiona i od njega FIFA ništa pametno ne bi mogla izvući, a PES 3 je stigao praktički u isto vrijeme kada i FIFA 2004, pa FIFA nije moga sagledati PC konkurenciju i ponuditi slične i bolje stvari u svojoj novoj inačici. No, usprkos tome, nova FIFA obiluje brojnim poboljšanjima i odiše novom kvalitetom, stoga bih se usudio reći da je FIFA 2004 najizbalansiranija, najopširnija i najrazrađenija FIFA. Zašto tako mislim, čitajte dalje.

Konzervativno oduzimanje radi faul, a agresivno teško uzima loptu

Idemo početi od mozga igre iliti Artificial Intelligence-a. Još u prošloj Fifi, inteligencija je bila potpuno reprogramirana što je značilo vrlo poboljšana. Za novu Fifu ne znam je li ima ponovno reprogramiran AI ili koristi dio koda iz prošle Fife, ali znam da funkcionira sasvim ok. Naravno, na Amateur razini težine igrači znaju djelovati prilično tupavo, ali već na Semi-Pro je sve puno bolje. Svaku vašu grešku, dobar protivnik je u stanju iskoristiti u svoju korist. Isto tako, vaši igrači sada puno bolje reagiraju, a ne da onako blesavo stoje iza protivnika kada im dodajete, iako se još uvijek ponekad zna dogoditi, ali sada je to rijetkost. Sveukupno, zahvaljujući boljem AI-u, igrači čine jednu cjelinu koja jako lijepo izgleda na terenu, puno lijepše nego u pravom nogometu u zadnje vrijeme. Također, taktika je doživjela veliko poboljšanje. U prošloj Fifi je taktika bila šokantno jadno razrađena. Sada je prisutan velik broj formacija, možete odrediti sve sitnice u vrsti igre, razmjestiti igrače i dodjeliti im uloge kako vam paše. Možete staviti pravi bunker u obranu, no ipak pazite kako protivniku uzimate loptu, jer od ove godine, možete ga faulirati i konzervativnim oduzimanjem lopte (D), što je realnije. No sada agresivnim oduzimanjem lopte (A) u najvećem broju slučajeva ne postižete gotovo ništa. Igrač se sruši, ukliže i čak takne nešto malo loptu, ali protivnik s lakoćom nastavi dalje, ili ga pak faulirate. Ima i slučajeva kad vam uspije, ali sada je to vrlo rijetko. Vjerojatno su htjeli realnost, ali mislim da su ipak malo pretjerali. Nadalje, s D je doslovno nemoguće dobiti karton, ali, ajde, makar je sad moguće napraviti faul. No, s A se vrlo lako dobije karton, što bude popraćeno jednom od sada brojnijim animacijama. Meni osbono je najdraža ta kada prekršitelj pruža ruku da se digne, a ovaj mu da ruku i digne se, zatim nastavi hodati do suca pokazujući na prekršitelja i traži karton. To se zove Fair Play. :))

Puno realniji gameplay

Igra iz prekida je možda na početku zbunjujuća, no kada ju shvatite, znat ćete ju cijeniti. Sada postoji Set Pieces opcija u kojoj si na svaku od pozicija za izvađanje (pa i korner) možete odabrati 4 načina za izvađanje. Tako ćete prije izvađanja kornera moći odabrati (po defaultu) bližu stativu, dalju stativu, centar, ili u sredinu šesnaesterca gdje nema igrača, a tada se trebate izboriti za loptu. Ta borba za loptu izgleda prilično uvjerljivo i efektno. Dat ću primjer izvađanja na dalju stativu. Imate igrača s kojim planirate doći na loptu, no protivnik vas drži, a vi tada šmugnete prema van, pa se vratite do stative i zakucate glavom u rašlje, ili od poda u gol, ili volej, kako kada. Što se tiče pucanja slobodnjaka, tu je i dalje nišan kojim birate mjesto u koje želite uputiti loptu, no sada više nema kruga na kojem morate pogoditi zeleno polje. Sada imate power bar na kojem određujete jačinu udarca. Bar se ne smije napuniti do crvenog dijela, inače lopta ide nebu pod oblake. Igrač sa slabijim shooterskim osobinama će imati veće crveno polje, dok će bolji kao npr. Del Piero imati manje. Vrlo dobro zamišljeno, no ne i razrađeno do savršenstva. Naime, interval pogodaka je vrlo nerealan. Na Amateur težini će vam ukoliko povoljno napunite bar svaka lopta ući u gol, dok će već na Semi-Pro težini to biti gotovo nemoguće, a na Professional doslovno nemoguće, što se, naravno, odnosi i na World Class. No, ipak, može se reći da je igra iz prekida sada dobila na kompleksnosti, te zbog toga čini veću razinu simulacije. I udarac iz igre je dobio na većoj realnosti, a to se ponajprije odnosi na to da više nema neke jednolične pozicije i putanje koji tvore isto tako jednolične golove. Možda je malo prelagano zabiti gol s velike udaljenosti, ali glavno da golovi nisu jednolični. Što se tiče dodavanja, kao i u prošloj Fifi, nema power bara, što znači bržu akciju. I dalje su prisutni for-pasevi. Može se reći da je sada važno i bolje usmjeriti dodavanje, jer lopta nema nimalo automatiziranu putanju do suigrača. Tu je i novi Off the Ball način kontrole igrača koji vam omogućuje kontroliranje igrača koji nemaju loptu, pa ih tako možete dovesti u povoljnu poziciju za primanje lopte. Što se tiče defenzivnog "izbij" pucanja, više ne možete pred svojim golom mirno pritisnuti D i misliti kako ste sve probleme riješili jer bi vam se tada lako moglo dogoditi da gledate animaciju u kojoj se vaš igrač drži za glavu jer je upravo razvalio jedan atraktivni autogol. I za to je potrebno kursorima usmjeriti izbijanje. Igra u zraku je identična prošloj Fifi, s time da su sada centar-šutevi puno iskoristiviji. Sada vam puno može pomoći prodor po strani, i ubacivanje u šesnaesterac, jer često dođe do gola glavom ili pak volej-šutom. Isto tako treba naglasiti da i zabijanje glavom sada ima puno veći udio nego u prijašnjim Fifama, što je realno. Jedino što sada nema baš nekakvih driblinga. Uspio sam nešto ispimplat s Del Pierom ili Davidsom, ali ni sam ne znam kako. No, ipak, za cijelokupni gameplay bi se moglo reći da je uvelike poboljšan i daleko realniji nego prije.

Trening! Konačno!

Da, dobro ste pročtali. U novoj Fifi je konačno implementiran trening! Moguće je izabrati različite načine treninga, od kojih su šutevi s različitih pozicija ili izvađanje kornera. A tu je i utakmica u kojoj možete odabrati broj protivničkih igrača. Možete staviti i nulu, pa vježbati paseve i šuteve na gol iz igre. A možete staviti i 11, pa imati pravu trening utakmicu. Sada više neće biti frustracija zbog toga što ne možete skužit nešto u igri. Samo trk na trening i isprobajte sve što vas muči. Ono što je kod treninga fascinantno je to da su se i za njegovu atmosferu uvelike potrudili. Tako ćete, primjerice, trenirajući Juventus slušati Torinski promet i trube koje se čuju nekoliko puta u sekundi, što je za one koji su bili u Italiji jako dobro poznato. :) A i oko terena ćete vidjeti zgrade. No pođite na trening s Hrvatskom reprezentacijom i umjesto zgrada ćete gledati drveće oko terena, a umjesto truba slušati cvrkutajuće ptičice. A Hrvatska reprezentacija trenira u Stubičkim Toplicama. Nevjerojatno!

Career Mod

Važna novina je Career Mod u kojem potpisujete ugovor s odabranim klubom na 5 godina. U tih ćete 5 godina rješavati razne probleme kao što su, treniranje tima ili treniranje pojedinih igrača i njihove određene osobine, borba za opstanak, ulazak u bolju ligu, kvalificiranje za određeno natjecanje, itd. Svake godine ćete imati nove ciljeve koji će ukoliko ih uspješno ostvarujete biti sve zahtjevniji. No, ako ih odrađujete kako treba, dobivat ćete dodatne Prestige bodove što je i jezgra Career Moda. Prestige Pointse dobivate svaki tjedan, ali ih i trošite. Na treniranje, kupovanje igrača i te stvari. Pa počnimo od treniranja. Moguće je trenirati tim standardno, dati im i ekstra trening (što je skuplje), a i ne trenirati ih uopće. A to nekad dobro dođe za odmor igrača. Treba pronaći najbolji balans i znati kako kada postupiti. Tu je i treniranje pojedinih igrača. Moći ćete nekom veznom igraču koji bi mogao postati finisher trenirati šut i sprint. No, uglavnom je najpametnije trenirati osobine koje pripadaju tom igraču. Što znači da napadaču trenirate recimo technique, shooting i sprint. Događat će se i ozlijede, pa morate pronaći dobru zamjenu i istrenirati ju. Moguće je i simulirati utakmice što ne preporučujem jer koliko god imali jaki tim, često izgubite od najdebilnijih i najslabijih klubova što smanjuje realnost. Sve u svemu, Career Mod je dobar dodatak koji pruža i menadžerski doživljaj uz igranje utakmica, no jedina mana mu je možda dužina. U tih 5 godina se odigra oko 350 utakmica pa će možda manje strpljivi igrači odustati prije vremena.

Ono u čemu EA Sports nikad nije pogriješio

Naravno, pogađate da se radi o grafici, zvuku, licencijama i ostalim kozmetičkim dijelovima igre. Novi engine je još ljepši i još sličniji stvarnosti. Igrači su sada još puno stvarniji. Sad se prepoznatljivost više ne ograničava samo na poznate i manje poznate igrače, nego na gotovo sve. Svi imaju svoju pravu facu. Nema tu nekih generičkih lica. Dado Pršo je Dado Pršo, koliko god on bio mrzak Slovencima. :) Tako da što se tiče konstitucije igrača, ma kako ona uvijek bila dobra u Fifi, sad je još bolja. Animacija je također besprijekorna. Pokreti su toliko stvarni i prirodni da je to zastrašujuće. Ne moram ni spominjati da su pravi nogometaši sudjelovali u motion capturingu. I komentatori su dinamičniji, što ne znači da se neće ponavljati, ali znate da se to baš i ne može puno popraviti ako nećete da igra bude na 7 DVD-a. Tu su sad i sve žive navijačke himne. I klub iz 2. lige će imati svoje navijačke pjesme i fraze, što je i više nego odlično. Ono što je također fenomenalno su i stadioni. Za gotovo sve klubove postoji i njihov stadion, tako da skoro nikad nećete gledati generičke stadione. Čak su se i za trening lokacije dobrano pobrinuli što je gore navedeno. Jedino što nema promjenjivih vremenskih uvjeta. A baš bi bilo dobro da se u Career Modu ovisno o dobu mijenja i vrijeme. Nova Fifa ima opet pregršt liga, klubova, reprezentacija, no i dalje ostaju pri nekim svojim glupostima kao što je izostanak Nizozemske, Japana, ili naše lige! Grr... Stave izraelsku, finsku, švedsku, norvešku, korejsku i da ne nabrajam dalje koje mutave lige, a nema hrvatske. Naravno, nema niti jednog hrvatskog kluba u Rest of World kategoriji. Zbilja ne znam što smo im mi, Nizozemci i Japanci, koji čak pjevaju jednu od pjesama u soundtracku ovogodišnje Fife, skrivili. Zbilja bezobrazluk. A ništa, nadajmo se opet fifa.gamerovom add-onu. A, kad sam već spomenuo soundtrack, reći ću i ponešto o njemu. Soundtrack je uglavnom podnošljiv, a one naporne technoe možete isključiti u EA TRAX izborniku što je dobrodošla novost u novim EA-ovim igrama kao što je i NFSU. Osobno mi se najviše sviđa pjesma iz uvodne špice od Kings of Leona. No, to dakako ovisi o ukusu. Sučelje je također mnogo opširnije iako nekad zna iznervirati svojim nereagiranjem. Dobra novost je što prije utakmice imate ekran u kojem određujete početnu postavu za samo tu utakmicu, pa ne morate prije toga ići u Team Management i onda sejvati promjene, pa poslije opet vraćati. I da, moram spomenuti i to da je engine igre odlično optimiziran. Manje je zahtjevnija od prošle Fife, a puno bolje izgleda, pa ćete uz GF 2 MX 200, 256 RAM-a i 1GHz moći igru pokrenuti na zadovoljavajućim medium detaljima. Da zaokružim, izgled igre je element Fife 2004 koji zadire u savršenstvo.

And now, the conclusion...

Prije zaključka ću još reći da je multiplayer isti kao prije i o tome se nema puno pričati. Imajte što veću vezu i igranje će vam biti bolje. Dakle, što reći o FIFA-i 2004... Pa, rekao bih čak da je površinski dosta slična FIFA-i 2003, no dalekooo razrađenija. Većina gluposti je ispravljena, a dodano je puno toga dobroga. Gameplay je sada uvelike poboljšan i FIFA više nije nogomet koji se izvlači samo na izgled. Sada FIFA može pružiti realan osjećaj igre. I trening je dodan, a autentičnost isperfekcionizirana. Iako je stigla prava konkurencija, čini mi se da se FIFA dobro drži. Zanima nas hoće li FIFA Euro 2004 pokupiti i par stvari od konkurencije. Bilo bi pametno. No, čak i ovakva FIFA je sada već odlična i konačno počinje odisati razrađenošću gameplaya, stoga zaslužuje 93%. Ponavljam, FIFA 2004 je najizbalansiranija, najopširnija, najrazrađenija i što je najvažnije, najrealnija FIFA do sada.